728 x 90

مایک پمپئو در جلسه استماع سنا: ما از مردم ایران حمایت می‌کنیم

مایک پمپئو در جلسه استماع سنا
مایک پمپئو در جلسه استماع سنا

در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور بار دیگر تصریح کرد: مهم است مردم ایران بدانند تنها نیستند و ما از آنها حمایت می‌کنیم

در این جلسه که روز پنجشنبه ۳خرداد ۹۷ به ریاست سناتور باب کورکر برگزار شد مایک پمپئو به پیامدهای خروج آمریکا از برجام و تهدیدهای رژیم ایران پرداخت.

سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت:‌

ما از برجام بیرون کشیده‌ایم همان‌طور که می‌دانید اکثریت اعضای این کمیته مسئولانه با برجام مخالفت کردند زیرا به رژیم ایران اجازه می‌داد ظرفیت غنی‌سازی را حفظ کند و محدودیت این غنی‌سازی هم بعد از ۱۰ الی ۱۵سال به اتمام می‌رسید. من متاسفم که اروپاییان نتوانستند به توافقی با دولت برسند تا به نواقص جدی برجام پاسخ دهند امیدوارم با حرکت به پیش بتوانیم به توافقی جدید که به رفتار شرورانه و فعالیتهای اتمی ایران پاسخ دهد برسیم.

نیروهای نیابتی رژیم ایران در انتخابات اخیر عراق و لبنان دخالت کردند. همچنین شاهد افزایش تهدید این رژیم در سوریه هستیم. از این رو مقابله جمعی با رژیم ایران هیچگاه به این میزان مهم نبوده است.

مایک پمپئو:‌ اروپایی‌ها هیچ کاری برای مقابله با برنامه موشکی و تروریسم رژیم ایران نکردند

در مورد برجام وزارت‌خارجه تلاش کرده است با کشورهای اروپایی به توافق برسد. ما هرگز نتوانستیم در این امر موفق شویم. این مشکل از چهارمین روز که من در منصب وزارت‌خارجه قرار گرفتم شروع شد و از آن به‌بعد ادامه داشت. به‌طور ساده باید بگویم هیچ نشانه‌ای از این‌که اروپایی‌ها با سه شرط رئیس‌جمهور موافق هستند وجود نداشت.

ما اکنون مجموعه‌ای از ۱۲ماده را مطرح کردیم و از رژیم ایران می‌خواهیم آنها را انجام دهد. هر یک از این خواسته‌ها چیز ساده‌ای است. فکر می‌کنم شما با این ۱۲ماده موافق باشید. این آن هدفی است که ما می‌خواهیم رژیم ایران به آن برسد و این مأموریتی است که رئیس‌جمهور برای وزارت‌خارجه تعیین کرده است.

سناتور بن کاردین: آیا ما خواهان آن هستیم که نوعی تعهد مشابه برجام به‌خاطر فعالیت‌های تروریستی ایران در رابطه با موضوع تروریسم داشته باشیم؟

مایک پمپئو: بله. اروپایی‌ها به ما گفتند که حاضر هستند در رابطه با موضوع موشکی وارد شوند. ولی به مدت سه سال، یعنی تمام طول برجام که تقریباً سه سال شده است، هیچ کاری انجام ندادند. هیچ.

دوم در رابطه با موضوع تروریسم:‌ آنها درباره این‌که در برخی موارد مربوط به تروریسم موافق هستند فقط حرف زده‌اند و گفتند آن را انجام می‌دهند. ارزیابی من این است چیزی که اتفاق افتاد و نمونه آن را دیروز هم دیدیم، رژیم ایران یک بیانیه صادر کرد، نمی‌دانم آن را دیدید یا نه، آنها گفتند اگر اروپایی‌ها در رابطه با موضوع موشکی وارد شوند ما از برجام بیرون می‌کشیم. این آن چیزی است که اتفاق افتاده است. رژیم ایران برجام را فقط در رابطه با موضوع هسته‌یی می‌بیند. این مهم است. این بسیار مهم است.

استراتژی این است که یک اجماع جهانی ایجاد کنیم حول این‌که از رژیم ایران بخواهیم همان کاری که از همه کشورهای دیگر می‌خواهیم را انجام دهد. یعنی مانند یک کشور عادی رفتار کند.

سناتور کریس کوونز (سناتور دموکرات از ایالت دلویر)

بحثهای زیادی درباره استراتژی آمریکا در رابطه با ایران صورت گرفته است. شما روز دوشنبه در این رابطه سخنرانی کردید و ۱۲خواسته از رژیم ایران مطرح کردید. من با شما موافق هستم که ما نباید از کشورهایی که جزء کشورهای متمدن محسوب می‌شوند کمتر از این انتظار داشته باشیم. ولی درست نمی‌فهمم که دقیقاً چطور می‌خواهیم به این اهداف برسیم.

یکی از تلاش‌هایی که شما به آن اشاره کردید عبارت بود از حمایت از مردم ایران که برای من جالب توجه بود. آیا منظور شما این است که پرزیدنت ترامپ ایران را از فهرست کشورهایی که شهروندان آنها نمی‌توانند به آمریکا سفر کنند خارج کند؟‌ و به من بگویید که آیا سیاست اعطای ویزا دولت ترامپ با سیاست کمک به مردم ایران همخوان است یا خیر؟

مایک پمپئو: بخش‌هایی زیادی در این موضوع هست که هنوز باید روی آن کار کنیم. به‌طور کلی باید بگویم که این مجموعه سیاست‌ها تحت بررسی است تا اطمینان حاصل کنیم سیاست درستی است. مهم است که مردم ایران بدانند که تنها نیستند... ما معتقد هستیم که مردم ایران از ماجراجویی که رژیم ایران وارد آن شده است حمایت نمی‌کنند.

سناتور یودال: از زمانی که رئیس‌جمهور ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد، صحبتهای زیادی درباره احتمال به کارگیری نیروی نظامی توسط آمریکا بر علیه رژیم ایران شده است. احتمالی که برای من و همکارانم نگران‌کننده است. به عقیده شما آیا قوانین مربوط به مجوز بکارگیری نیروی نظامی سال ۲۰۰۱ یا ۲۰۰۲ به پرزیدنت ترامپ اختیارات تفویض شده از طرف کنگره برای بکار گیری نیروی نظامی علیه شبه‌نظامیان ایران در عراق یا سوریه را می‌دهد؟

مایک پمپئو: من جواب این سؤال را نمی‌دانم. خوشحال می‌شوم بعداً نگاهی به آن بیاندازم و جواب بدهم.

مایک پمپئو: نیروی قدس همین حالا در سوریه است

سناتور مرکلی: ممکن است از شما سوال کنم اگر نیروی قدس یا سپاه پاسداران قرار باشد به سوریه منتقل شوند و در فعالیتهایی شرکت کنند که نسبت به نیروهای ما که اکنون آنجا هستند خصومت‌آمیز باشد آیا شما این را وضعیتی می‌بینید که گفته شود نیروی بالقوه‌ای است که مشمول پیشنویس قطعنامه اجازه استفاده از نیروی نظامی می‌شود؟

مایک پمپئو: نیاز نیست که ما تصور کنیم که نیروی قدس در سوریه باشد همچنین نیاز نیست که آنها را به آنجا منتقل کنند، آنها آنجا هستند.

روز چهارشنبه ۲خرداد۹۷ نیز مایک پمپئو در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا بر مقابله با تهدیدهای رژیم ایران و حمایت از تظاهرات مردم ایران تأکید کرده بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/683db2ff-1d08-4bac-bba6-5467a83e85c6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات