728 x 90

اخبار علمی و فناوری,

روبات زیر آبی برای مطالعه خسارات در رآکتورهای فوکوشیما

-

 راکتورهای اتمی فوکوشیما
راکتورهای اتمی فوکوشیما
یک گروه صنعتی ژاپنی روبات شناوری را طراحی کرده که می‌تواند برای بررسی آسیبهای ناشی از افت های ناگهانی در نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما بعد از سونامی مارس سال201۱ مورد استفاده قرار گیرد.

تابش فوق‌العاده بالای اشعه رادیو اکتیو و آسیبهای ساختاری مانع از این می‌شد که دانشمندان بتوانند آسیبهای ناشی از افتهای ناگهانی در رآکتورهای اتمی فوکوشیما را بررسی کنند به همین دلیل دست بکار طراحی روباتهای کنترل از راه دور شدند.

طراحان روبات گفتند آنها می‌خواهند تابستان امسال این روبات را به مخزن اصلی واحد 3 فوکوشیما بفرستند تا میزان آسیب و سوخت ذوب شده‌ای که در کف مخزن افتاده را بررسی کند. آنها می‌گویند این قطعات در زیر مقادیر انبوهی آب رادیو اکتیو قرار دارند.

این روبات، به اندازه یک قرص نان است. روی آن باله، پروانه و دم نصب شده و با دو دوربین که روی آن قرار گرفته می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری کند. ژاپن امیدوار است که با کمک این روبات بتواند سوخت باقیمانده در مخزن را بعد از بازیهای المپیک سال ۲۰۲۰ جمع‌آوری کند

بعد از حادثه فوکو شیما بزرگترین چالش جمع‌آوری صدها تن سوخت ذوب شده اتمی است که در سه رآکتور منهدم شده باقی مانده است.

در گذشته روباتهای مار مانند و عقرب شکل در داخل دو رآکتور فرستاده شده بودند. روباتهای عقرب شکل نتوانستند مأموریتشان را انجام دهند و در داخل مخازن یونیت ۲رآکتورها رها شدند.

چرا که بعد از دو ساعت دوربینهای آنها که در معرض تابش اشعه رادیو اکتیو قرار گرفته بود از کار افتاد. میزان تابش اشعه رادیو اکتیو در سطحی بود که می‌توانست یک انسان را در عرض چند ثانیه بکشد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/28d6938a-ee05-4fbf-8f79-c80591372973"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات